آی کواد | مرجع خرید و اجاره کوادکوپتر | نقد و بررسی کوادکوپتر
یکی از دلایل کج پرواز کردن کوادکوپتر ، کالیبره نبودن کواد است

دلیل کج پرواز کردن کوادکوپتر : حل مشکل پرواز هلیشات به یک سمت

کج پرواز کردن کوادکوپتر یکی از مسائلی است که به احتمال زیاد هنگام تجربه پرواز با هلی شات حداقل یک بار با آن رو به رو شده اید. اما خبر خوب این است که حل مشکل پرواز هلی شات به یک سمت، غیر ممکن نیست و با بررسی چند مورد، از قبیل کالیبره بودن کواد و کنترلر آن، قابل حل شدن است.

یکی از مهمترین مواردی که هنگام خرید کوادکوپتر دوربین دار باید به آن توجه کنید، میزان پایداری هلیشات در آسمان، در شرایط آب و هوایی متفاوت مانند وزش باد، بارش برف و باران است. مسلما هرچه که مقاومت بدنه هلیشات در برابر عوامل بیرونی بیشتر باشد، پایداری کواد هم بیشتر میشود. در نتیجه فرقی نمیکند که یک خلبان حرفه ای هستید یا مبتدی، با اتکا به قدرت هلیشات، پرواز خوبی را تجربه خواهید کرد.

در بهترین شرایط، هلیشات باید کاملا ثابت در آسمان باقی مانده و ارتفاع خود را از سطح زمین حفظ کند. در واقع تا زمانی که خلبان ارتفاع، میزان چرخش و جهت را با استفاده از کنترلر تغییر نداده است، هلیشات باید وضعیت فعلی خود را حفظ کند.

اما در دنیای واقعی، همه چیز در این حد ایده آل نخواهد بود. حتی کوادکوپتری مانند فانتوم ۴ که به پرواز با ثبات هرچه تمام معروف هستند، در برخی موارد هم برخلاف تصور خلبان پرواز میکنند. اما جای نگرانی نیست، برای حل مشکل پرواز هلیشات به یک سمت، پیش از هرچیز باید دلیل کج پرواز کردن کوادکوپتر مشخص شود.

منظور از پرواز هلیشات به یک سمت چیست؟

کج پرواز کردن کوادکوپتر، در واقع زمانی رخ میدهد که هلیشات به جای ثابت ماندن در موقعیت خود و حرکت در راستای تعیین شده، به آرامی یه سمت راست یا چپ، و در واقع جهت غیر قابل انتظار، حرکت میکند. در این شرایط، خلبان دائما مجبور میشود برای تنظیم و کنترل جهت حرکت، مدام در سمت مخالف حرکت کند که بسیار خسته کننده است.

دلیل کج پرواز کردن کوادکوپتر چیست؟

همانطور که پیش از این گفته شد، برای حل مشکل پرواز هلیشات به یک سمت پیش از هر چیز باید دلیل این مشکل شناسایی شود. برای شناسایی علت این موضوع، بهتر است نگاهی کوتاه به نحوه عملکرد کوادکوپتر داشته باشیم.

حرکت کوادکوپتر به سمت آسمان، به دلیل نیروی رانشی است که توسط ۴ موتور درون آن انجام میگیرد. درون محفظه مرکزی کواد چهار چرخ دنده ژیروسکوپ قرار دارد که میزان کج شدن چهار چرخ در فضا در ثانیه را اندازه گیری می کند. در صورتی که نتیجه این اندازه گیری، عدم تعادل و متمایل شدن بیش از اندازه به یک سمت باشد، نیروی رانشی موتورها به گونه ای تنظیم میشود که این مورد اصلاح شود. بنابراین اگر مسیر کج شدن هلی شات به سمت راست باشد، با تقویت نیروی موتورهای سمت راست، این حرکت را اصلاح میکند. برای اصلاح حرکت، ممکن است محاسبات ۱۰۰ بار در ثانیه محاسبه شده تا نیروی مورد نیاز اعمال شود. با در نظر داشتن این موارد، بپردازیم به دلیل کج پرواز کردن کوادکوپتر:

برای حل مشکل پرواز هلیشات به یک سمت قبل از هرچیز باید دلیل کج پرواز کردن کوادکوپتر مشخص شود.

·       اولین دلیل میتواند کالیبره نبودن ژیروسکوپ باشد. در این شرایط سیستم مرکزی تصور میکند که هلیشات کج است، در حالی که کواد در پایدارترین حالت ممکن قرار دارد. در این شرایط ۴ موتور تلاش میکنند که شرایط قرارگیری هلیشات را تراز کنند، در حالی که واقعا نیاز به انجام این کار نیست. در نتیجه ممکن است مسیر حرکت کواد به سمت چپ یا راست، متمایل شود.

·       دومین دلیل کج پرواز کردن کوادکوپتر، تنظیم نبودن میزان دقت ژیروسکوپ است. در این صورت محاسبات نیروی رانش مورد نیاز به اشتباه انجام میشود.

·       سومین دلیلی که باعث ایجاد مشکل پرواز هلیشات به یک سمت میشود، عدم تعادل اجزای هلیشات است. پایداری و حرکت درست کواد زمانی ایجاد میشود که وزن هلیشات درست تقسیم شده باشد. در بسیاری از موارد، باتری های هلیشات، دلیل این مشکل هستند.

·       از بین رفتن موتورها در طول زمان، یکی دیگر از دلایل کج پرواز کردن کوادکوپتر است.

·       ضربه دیدن ملخ های کواد و یا ضعیف شدن آنها در طول زمان، باعث کج شدن مسیر حرکت کواد میشود.

روشهای حل مشکل پرواز هلیشات به یک سمت چیست؟

·       بررسی کنید که آیا تنظیمات کنترلر هلیشات به درستی انجام شده است یا نه. حتی هلیشاتهایی که برای اولین بار مورد استفاده قرار میگیرند هم باید قبل از پرواز کالیبره شوند.

·       بررسی جهت حرکت پروانه ها. برای کنترل حرکت هلیشات، تمام ملخ ها در یک جهت نمیچرخند. دو مورد از آنها در جهت راست و دو مورد دیگر در جهت چپ میچرخند. بنابراین اگر جهت حرکت یکی از آنها درست نباشد، طبیعا مسیر حرکت کوا د هم درست نخواهد بود. در صورتی که حرکت پروانه ها در جهت درست نباشد، جمع سرعت زاویه های هریک از آنها صفر نشده و در نتیجه هلیشات پایدار نخواهد بود.

·       در صورتی که از پروانه هایی به غیر از پروانه های اورجینال هلی شات استفاده میکنید، نه تنها احتمال کج شدن مسیر حرکت کواد را باید داد، بلکه احتمال سقوط آن هم وجود دارد. در این شرایط بهتر است که از همام ملخهای اصلی استفاده کنید. چرا که وزن و جنس ملخ به گونه ای در نظر گرفته شده که هم تعادل وزنی هلیشات را بهم نزند و هم قدرت کافی را در شرایط مختلف آب و هوایی داشته باشد.

·       کالیبره کردن هلی شات، قبل از هر پرواز الزامی است. در حالت کلی فرآیند کالیبراسیون IMU در تمامی هلیشات های DJI یکسان است. برای کسب اطلاعات بیشتر جهت رفع مشکل کج پرواز کردن کوادکوپتر در اثر کالیبره نبودن، از مطالب کمک آموزشی زیر استفاده کنید:

نتیجه گیری

کج پرواز کردن کوادکوپتر، یکی از رایجترین مشکلات خلبان ها در صورت کالیبره نبودن هلیشات، عدم تعادل وزنی، استفاده از ملخهای غیر اورجینال و … است. برای حل مشکل پرواز هلیشات به یک سمت برای شروع باید اطمینان حاصل کنید که هم IMU و هم کنترلر آن به درستی کالیبره شده اند. انجام این تنظیمات و اصلاحات چند ثانیه بیشتر از شما زمان نخواهد گرفت، اما قطعا از سقوط و ضربه دیدن کواد جلوگیری میکند.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments