آی کواد | مرجع خرید و اجاره کوادکوپتر | نقد و بررسی کوادکوپتر
نقد و بررسی فانتوم 4 RTK

نقد و بررسی فانتوم ۴ RTK

آکادمی پرواز Steel City Drones به تازگی سیستم جدید DJI Phantom  با نام ۴ Pro RTK را در مرکز آموزش جدید هواپیماهایی بدون سرنشین Fort Myers در فلوریدا مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. دلیل این کار ادعای بزرگ شرکت سازنده این پهپاد یعنی DJI در مورد کاهش نقاط کنترل زمینی و بالا بودن میزان دقت و عملکرد آن است. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل در جریان نقد و بررسی کوادکوپتر، فانتوم ۴ rtk قرار بگیرید.

قبل از اینکه به نقد و بررسی این پهپاد بپردازیم، لازم به ذکر است که شما برای خرید فانتوم ۴ می توانید به فروشگاه آی کواد مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کوادکوپتر دوربین دار به مقالات نقد و بررسی فانتوم ۴ پرو ، مقایسه مویک ۲ پرو با فانتوم ۴ پرو ، سوالات متداول فانتوم ۴ پرواستفاده کنید. 

فانتوم ۴ RTK بدون نیاز به نقاط کنترل زمینی؟!

DJI ادعا می کند فانتوم ۴ rtk به شما امکان می‌دهد نقاط کنترل زمینی را به طور کامل از بین برده یا از تعداد انبوه آنها بکاهید و در عین حال ۳ سانتی متر دقت داشته باشید.

این یک ادعای بزرگ است و در نتیجه امکان دارد افراد زیادی این سیستم را بخرند و در عین حال این ویژگی های گفته شده را نبینند. به همین منظور قصد داریم که در این مقاله به آزمایش آکادمی پرواز Drones در جهت تست این ادعای بزرگ بپردازیم، اما قبل از آزمایش صحت اداعاهای ذکر شده در مورد فانتوم ۴ rtk، اجازه دهید به برخی از ویژگی های موجود در این پهپاد بپردازیم.

پهپاد فانتوم ۴ RTK 

در ادامه به برخی از ویژگی‌های پهپاد ۴ Pro RTK اشاره شده است:

تکنولوژی RTK

همانطور که پیش تر اشاره شد، Phantom 4 Pro جدیدترین سیستم RTK با دقت بسیار بالا توسط DJI است. این کوادکوپتر دوربین دار بیشترین تصحیح خطا در داده را از سیستم کنترل زمینی منتقل می‌کند. علاوه بر این، گزینه ای برای پردازش و ذخیره داده‌ها به صورت فایل PPK از داده های اصلی ماهواره‌ای دارد.

در مورد قابلیت‌ها و کاربردهای فانتوم ۴ rtk  می‌توان گفت که عملکرد این پهپاد در محیط‌های EMI با ولتاژ بالا، بسیار مناسب است. فناوری RTK نمی‌تواند مانع از برگشت قدرت بالای backhaul در سیگنال کنترل بین یک پهباد و ریموت کنترلر شود.

نقد و بررسی فانتوم 4 RTKایستگاه موبایل D-RTK 2 GNSS

ایستگاه موبایل خود از دو قطعه تشکیل شده و قطعه بالایی بدون نیاز به تلاش زیاد می‌تواند به راحتی از قطعه پایینی جدا شود. به طور کلی، این یک پیشرفت خوب نسبت به سیستم Matrice 210 RTK است که یک ایستگاه موبایل بسیار کوچک بود. روش‌های ارتباطی پشتیبانی شده برای ایستگاه موبایل D-RTK 2 شامل ۴G ، OcuSync ، WiFi و LAN است. این ایستگاه موبایل اطلاعات دقیقی را به فانتوم ۴ انتقال می‌دهد. D-RTK 2 همچنین اجازه اتصال به صورت همزمان حداکثر ۵ ریموت کنترلر به منظور انجام مأموریت‌های پیچیده با چندین پهپاد را می‌دهد.

کنترلر و صفحه نمایش

این کنترلر تنها مختص فانتوم ۴ rtk است که با یک کارت حافظه میکرو SD، بلندگو داخلی، باتری قابل تعویض و شبکه RTK با برنامه ۴G دانگل GS RTK از پیش نصب شده، ارائه می‌شود. مانیتور این کوادکوپتر دارای صفحه نمایش لمسی ۵٫۵ اینچ، وضوح تصویر ۱۹۲۰×۱۰۸۰ می‌باشد.

نقد و بررسی فانتوم 4 RTKبرنامه GS RTK

برنامه DJI GSR با ویژگی‌هایی که دارد به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به حضور در سایت، برنامه پرواز خود را تنظیم کنید. شما همچنین می‌توانید نقشه پرواز را ذخیره کرده و در هر زمان که می خواهید پرواز کنید از آن استفاده نمایید. علاوه بر این، شما می‌توانید فایل‌های پروازی از قبل برنامه‌ریزی شده KML را نیز وارد کنید.

تست دوربین

هنگامی که آزمایش پرواز با این کوادکوپتر با سرعت ۲۰۰ پا انجام شد، اولین چیزی که مورد توجه قرار گرفت، وضوح دوربین بود. دوربین فانتوم ۴ rtk  دارای لنز ثابت است و نمی تواند دیافراگم را تغییر دهد. بنابراین، هنگام نقشه برداری باید این موضوع را در نظر داشته باشید و پرواز را نیز بر این اساس برنامه‌ریزی کنید.

دوربین P4 Pro RTK دارای شاتر مکانیکی است، به این معنی که بسیار یکنواخت باز و بسته می شود و در یک زمان کل حسگر را در معرض دید شما قرار می‌دهد.

نقد و بررسی فانتوم 4 RTKآزمایش عملکرد فانتوم ۴ RTK

در ادامه به تست های انجام شده توسط آکادمی پرواز Drones به منظور ارزیابی صحت ادعاهای شرکت DJI پرداخته شده است:

آزمایش عملکرد پرواز WIND

یکی از اولین تست‌هایی که آکادمی پرواز Drones هنگام آزمایش این هواپیما مورد توجه قرار دارد، تست باد یا WIND بود. این تست بهتر از آنچه تیم انتظار داشت، انجام شد. در واقع، در طول باد ۳۰ مایل در ساعت، تیم آزمایش کننده شاهد بیش از ۳ تا ۴ اینچ ارتفاع نبود. از این رو با توجه به میزان وزن و اندازه پهپاد عملکرد آن بسیار قابل توجه بود.

آزمایش عملکرد دقیق RTK

برای تست نقشه برداری، این گروه ۴ نقطه مکانی را به همراه  Survey grade equipment strategically placed  (تجهیزات درجه مکانی استراتژیک) در سراسر محل پرواز اندازه گیری و ارزیابی کرد. برای اولین قسمت از تست، گروه آزمایش کننده فانتوم ۴ rtk را با ۴ نقطه کنترل زمینی مورد بررسی قرار دادند و در دومین قسمت از تست، این گروه فانتوم ۴ rtk را بدون الگوی پرواز نقاط کنترل زمین مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج این آزمون هم به مراتب بهتر از چیزی که تیم انتظار داشت پیش رفت. در دومین قسمت از تست، دقت مطلق افقی در فاصله ۱٫۷ سانتی متری قرار داشت و دقت عمودی در محور Z کمتر از ۱ سانتی متر بود. بیشتر کوادکوپترها در واقع دارای درجه خطای بالاتری در محور Z هستند زیرا مسیر پروازشان به طور معمول دارای واریانس ارتفاع بیشتری است. بنابراین RTK مسیر پرواز را دقیق‌تر از سایر پهپادها نشان می‌دهد.

در اولین قسمت از تست، افزودن ۴ نقطه کنترل زمینی به پروژه Pix4D دقت کلی را حتی بیشتر از قسمت دوم کرده است. دقت مطلق در این قسمت از تست کمتر از ۱ سانتی متر و دقت نسبی نیز کمتر از ۷۵/۱ سانتیمتر بود. بنابراین ادعای DJI مبنی بر عملکرد این پهپاد و دقت آن کاملا درست و بیشتر از حد انتظار بود.

نتایج حاصل از تست فانتوم ۴ RTK

هیچ راهی برای اعتبارسنجی داده‌هایی که یک پهپاد کسب می کند، بدون داشتن اطلاعات دقیق جهت بررسی دوباره آن وجود ندارد. با این حال فانتوم ۴ rtk ابزاری عالی برای دستیابی به اطلاعات است. علاوه بر این، این پهپاد حتی در هنگام استفاده از نقاط کنترل زمینی، مقدار GCP مورد نیاز را به میزان زیادی کاهش داده و به نوبه خود باعث صرفه جویی در مقدار زمان تنظیم می‌شود.

به طور کلی می توان گفت که با توجه به تست های انجام شده روی فانتوم ۴ rtk توسط آکادمی پرواز Drones، مشخص شد که این پهپاد با ویژگی‌هایی که دارد، مطمئنا بازار بزرگی هم خواهد داشت و برای بسیاری از افراد به یک سرمایه بزرگ تبدیل خواهد شد.

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
Notify of